

Nawigacja
Aktualnie online
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 14
· Najnowszy użytkownik: Skuterfan
Logowanie
Ankieta




Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 03.06.14
Shoutbox
Nawigacja
Jak sprawdzić cewkę zapłonową?
Każdy skuterzysta staje czas mi przed problemem: czemu skuter nie chce zapalić? Sprawdzasz paliwo, dochodzi. Sprawdzasz iskrę i okazuje się, że jej nie ma. Zawsze w takiej sytuacji sprawdzasz w jakim stanie jest świeca. Ale czasami trzeba również sprawdzić stan cewki zapłonowej, tyle że tego nie sprawdzisz "na oko". Trzeba w takiej sytuacji pomierzyć opory obwodów cewki zapłonowej.
Jak się za to zabrać? Jak mierzymy opory na cewce?
Zadanie jest dosyć proste, potrzebny nam będzie jedynie omomierz, może być ten w tanim mierniku uniwersalnym. Czasami trzeba odkręcać owiewki, więc może się przydać
wkrętak i klucz nasadowy 10mm.
Gdzie znajdziemy cewkę? Na pewno jest ukryta pod plastykami, czasami pod podłogą, a często z prawej strony skutera obok schowka. Tak więc należy zdjąć schowek i już widzisz cewkę. W skuterze Motobi Sowa wygląda to tak:

Tu na pierwszym planie mamy moduł zapłonowy. W głębi widzimy cewkę zapłonową przykręconą do ramy.

tu widzimy zbliżenie na cewkę zapłonową. Jeśli masz problem ze znalezieniem cewki, zdejmij fajkę świecy i poszukaj drugiego końca przewodu.
W wielu skuterach, na przykład CPI, będziesz musiał szukać cewkę pod podłogą tak więc przyda się klucz do odkręcenia podłogi.

Tu widzimy cewkę w zbliżeniu. Żeby ułątwić sobie pracę warto zdjąć boczną osłonę. Nie jest to konieczne, ale ułatwia pracę no i było konieczne do zrobienia zdjęć.
- - Dla bezpieczeństwa własnego i skutera, odłącz akumulator.
- - Sprawdź stan przewodów
- - Sprawdź stan kapturka świecy
- - Obejrzyj przewód wysokiego napięcia, czy jest jest popękany, czy jest dobrze wkręcony w fajkę i w cewkę.
Zanim rozpoczniesz pomiar.
Mierzymy opory na cewce.
Na początek mierzymy opór na uzwojeniu pierwotnym cewki. Wygląda to tak jak na tym zdjęciu:
Jeśli wartość wskazana przez miernik jest taka sama jak w instrukcji skutera, oznacza to że ten obwód jest w porządku.
Pora na pomiar obwodu wtórnego. Ustaw miernik na pomiar wysokich oporów (kiloomy).
Podłącz miernik do końcówki masowej uzwojenia pierwotnego cewki, a z drugiej strony do końcówki w fajce. Fajka to nasadka w którą wsadza się świecę.
Znowu trzeba porównać wartość podaną przez miernik z instrukcją skutera. Jeśli są zgodne, oznacza to, że ten obwód jest sprawny. Jeśli pomiar wykracza poza normę,
trzeba również zmierzyć opór ze zdjętą fajką. Wykręcamy fajkę i podłączamy miernik do rdzenia przewodu wysokiego napięcia, drugą końcówkę przewodu podłączamy oczywiście do końcówki masowej uzwojenia pierwotnego. Jeśli teraz wskazania okażą się poprawne, może to oznaczać uszkodzoną fajkę.
Warto również sprawdzić stan fajki. Wykręcamy przewód wysokiego napięcia i podłączamy miernik do fajki świecy. W ten sposób sprawdzimy, czy nasadka ta nie jest uszkodzona.
W taki sposób sprawdzamy fajkę świecy. W przypadku pomiaru nasadki miernik ustawiamy na niskie wartości (omy)
W ten sposób sprawdziliśmy stan cewki zapłonowej. Jeśli wszystkie pomiary wyszły w normie, to znaczy że cewka jest sprawna. jeśli natomiast któryś z obwodów okazał się niesprawny, to cewkę należy wymienić. Sama cewka jest szczelnie zamknięta i nie da się naprawić. Możesz za to wymienić przewód wysokiego napięcia, lub nasadkę świecy (fajkę) jeśli okażą się uszkodzone.
Jeśli chcesz porozmawiać na ten temat, zapraszam na forum:
Jak sprawdzić cewkę zapłonową w skuterze?

