Table 'skuterfan_cba_pl.fusion9V693_pb_brotator' doesn't existBrak bannerów w bazie ! Skuterfan - strona miłośników skuterów - Artykuły: Regulacja luzów zaworowych.

Nawigacja

Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 14
· Najnowszy użytkownik: Skuterfan

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ankieta

Jak często jeździsz skuterem

Codziennie
Codziennie
50% [1 głos]

Kilka razy w tygodniu
Kilka razy w tygodniu
0% [0 głosów]

Kilka razy w miesiącu
Kilka razy w miesiącu
50% [1 głos]

Raczej rzadko
Raczej rzadko
0% [0 głosów]

Ogółem głosów: 2
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 03.06.14

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Skuterfan
13-04-2024 16:55
Mam pomysł na nowe treści. Myślę, że warto by napisać o narzędziach dla skuterzysty. To oczywiście dopiero pomysł, do realizacji droga jest długa.

Skuterfan
07-05-2022 22:26
W tym tygodniu miałem pierwsze w sezonie jazdy. Dobrze, że pogoda dopisała, a skuter wciąż działa.

Skuterfan
10-11-2018 16:25
Nie chce mi się jeździć. Już od dłuższego czasu.

Skuterfan
25-03-2018 16:03
Początek wiosny, pogoda idealna na skuter. Już trochę pojeździłem, a przy okazji wiem co muszę naprawić w skuterze.

Skuterfan
12-06-2016 07:03
Sezon zaczął się od poważnej awarii. Skuter nie jedzie i nie mogę dojść czemu.

Archiwum shoutboksa

Nawigacja

Regulacja luzów zaworowych.

Regulacja luzów zaworowych to jedna z podstawowych czynności jakie należy wykonać podczas przeglądu skutera. Szczególnie jest ważna w małych silnikach, gdzie nawet niewielka niedokładność może skutkować pogorszeniem pracy silnika.

Jeśli masz jakieś podstawowe pojęcie o mechanice i nie boisz się samodzielnie naprawiać skutera, to regulację zaworów możesz wykonać w przydomowym garażu. Będziesz potrzebować szczelinomierz listkowy, zestaw kluczy płaskich i oczkowych, oraz klucze nasadowe i wkrętak do zdjęcia plastyków oraz pokrywy silnika.

Pracę zaczynamy od zdjęcia osłon. Zdejmujemy zarówno owiewki jak i osłony plastykowe silnika. Zdjęcie owiewek zwyczajnie ułatwi pracę, będzie więcej miejsca i lepszy dostęp do silnika. W przypadku osłon silnika, szczególnie ważne jest zdjęcie osłony wentylatora, ponieważ konieczny będzie dostęp do magneta.






Mamy już dostęp do silnika. Teraz odkręcamy przewód masy, jeśli jest przykręcony do silnika. Przyszedł czas na odkręcenie pokrywy silnika. Odkręcamy ją i zdejmujemy, uważając przy tym żeby nie uszkodzić uszczelki. Odkładamy pokrywę na bok.




Odkręcamy pokrywę głowicy





Mamy już dostęp do zaworów. Najpierw musimy ustawić poprawnie rozrząd. Spójrz na magneto, jest na nim znak "T". Obróć magnetem, tak żeby "T" pokrywało się ze strzałką na karterze silnika.





Tak ustawiamy magneto



Teraz spójrz na wałek rozrządu. Na zębatce wałka są trzy otwory, dwa mniejsze i jeden większy. Ten większy ma być pod kątem prostym ze ścianką cylindra, mniejsze otwory powinny leżeć równolegle do ścianki cylindra. Jeśli tak nie jest, obróć magnetem do skutku.




Tak mus być ustawiony wałek rozrządu





Jeśli wałek nie daje się ustawić, to oznacza że łańcuch "przeskoczył" o kilka ząbków. Żeby to poprawić, wymontuj naciągacz rozrządu. W razie potrzeby wymontuj również mostek trzymający wałek rozrządu. Wtedy będziesz mógł poprawnie ustawić wałek. Zamontuj z powrotem mostek, załóż zgodnie z instrukcją naciągacz rozrządu. Jak zamontować naciągacz? Po pierwsze wykręć górną śrubę i wyjmij sprężynę. Teraz wciśnij naciągacz do samego końca i przykręć do kartera. Po zamontowaniu możesz włożyć z powrotem sprężynę i wkręcić śrubę, naciągacz sam się dopasuje do łańcucha.

i ponownie sprawdź ustawienie rozrządu.




Gdy rozrząd stoi tak jak powinien. zabieramy się za sprawdzanie luzów na zaworach. Najpierw zajmiemy się zaworem ssącym. W popularnych skuterach z silnikiem 139qmb jest to górny zawór. Zacznij od poluzowania nakrętki kontrującej zaworu. Jeśli śruba zaworu kręci się swobodnie, to znaczy że nakrętka jest odpowiednio poluzowana.




Włóż listek szczelinomierza w szczelinę pomiędzy śrubą i zaworem. Dokręć lekko śrubę, następnie dokręć nakrętkę kontrującą.





Delikatnie wkręć nakrętkę kontrującą


Sprawdź ponownie luz.





Najlepiej jeśli użyjesz do tego trzech listków o różnych grubościach. Powiedzmy, że chcesz ustawić luz na 0.05mm to najpierw wsadź listek 0.05mm, powinien on wchodzić z oporem. Następnie wsadź 0.04mm który powinien wejść bez oporów. Na koniec spróbuj wsadzić 0.06mm, jeśli nie wchodzi to znaczy że odpowiednio ustawiłeś luz.



Szczelinomierz z przygotowanymi trzema listkami



Następnie wykonaj pomiar na zaworze wydechowym. Wykonuje się go tak samo jak w przypadku zaworu ssącego. W silniku 139qmb, oraz GY-6 jest to dolny zawór.


Ważna informacja. Pomiary wykonujemy na zimnym silniku. Zgodnie z zaleceniami producenta, w popularnym silniku 139qmb, oraz GY-6, luz na zaworze ssącym powinien wynosić 0.05mm, natomiast na zaworze wydechowym 0.07mm.



Jeśli chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami z regulacją luzów zaworowych, zapraszam na forum :

Regulacja luzów zaworowych

Wygenerowano w sekund: 0.12
90,682 unikalne wizyty